نکات انضباطی و اخلاقی در باب شرکت در کلاس‌های آموزشگاه‌های موسیقی

نکات انضباطی و اخلاقی در باب شرکت در کلاس‌های آموزشگاه‌های موسیقی

زمان تقریبی مطالعه: 12 دقیقه

فهرست مطالب …

نکات انضباطی و اخلاقی در باب شرکت در کلاس‌های آموزشگاه‌های موسیقی

* هنگامی که شما در یک آموزشگاه موسیقی ثبت نام می‌کنید، 4 جلسه در روزها و ساعت‌‌های مشخّص با استاد مورد نظر برای شما رزرو می‌شود. هر‌گونه غیبت، با اطلاع و بدون اطلاع قبلی، برای هیچ آموزشگاهی قابل قبول نیست و از جلسات ثبت نامی شما کسر خواهد شد، بنابراین درخواست جابه‌جایی و مرخصی به هر دلیل (مسافرت، مراسم، امتحان، تصادف، بیماری و …) از سمت شما برای آموزشگاه قابل قبول نیست چراکه بی‌نظمی از طرف شماست و آموزشگاه مسئولیّتی در قبال زندگی شخصی هنرجویان ندارد. بنابراین پیش از ثبت نام برنامۀ زمانی خود را به دقّت بررسی کنید و در صورت بروز اتفاقات احتمالی انتظاری از آموزشگاه نداشته‌باشید. اگر آموزشگاهی درخواست شما را برای جابه‌جایی یا مرخصی بپذیرد، در حق شما لطف کرده‌است و بدانید این امر تنها به جهت جلب رضایت و جلوگیری از عدم ثبت نام شماست؛ وگرنه هیچ آموزشگاهی علاقه‌ای به داشتن هنرجویان بی‌نظم ندارد.

*  اساتید موسیقی برای ایجاد فضای آموزشیِ آرام و بی‌تنش، رفتاری مهربانانه و محترمانه در آموزشگاه و کلاس دارند که این به معنای آزاد بودن هنرجو برای داشتن هر رفتاری نیست؛ امّا برخی از هنرجویان فکر می‌کنند هررفتاری داشته‌باشند برای استادشان قابل قبول است؛ برای مثال زمان زیادی از کلاس را از زندگی شخصیشان صحبت می‌کنند یا بهانه‌های تمریناتِ کمِ خودرا بازگو می‌کنند؛ برخی هم به استادشان پیام‌های نامربوط به کلاس می‌دهند، که این رفتارها به هیچ وجه در شان یک هنرجوی موسیقی نیست. این موضوع در رابطه با کادر اداری آموزشگاه (مدیر، منشی و …) هم صدق می‌کند. یادمان باشد که آموزشگاه موسیقی یک محیط فرهنگی، هنری و آموزشی است و هدف اصلی ما از رفتن به آموزشگاه، آموختن موسیقی است و نه صرفا گپ و گفت و خوش‌گذرانی.

* حداقل 5 دقیقه قبل از شروع کلاس، در آموزشگاه حاضر باشید تا بدون عجله و با آرامش کامل وارد کلاس شوید. بنا به شرایط، ممکن است کلاس‌های موسیقی تا 5 دقیقه، دیرتر یا زودتر پایان یابد؛ بنابراین احتمال این تاخیر در شروع کلاس‌ها وجود دارد.

* حتماً در آموزشگاه‌های موسیقی ثبت نام و پرداخت خود را در آخرین جلسۀ ثبت نام قبلی خود انجام دهید. هنگامی که تعداد جلسات ثبت نامی شما به آخر می‌رسد، شما 2 انتخاب بیشتر ندارید:

1- تصمیم به ادامۀ کلاس را دارید، مبلغ کلاس را پرداخت می‌کنید و ثبت نام خود را تمدید می‌کنید تا روز و ساعت کلاس شما با استادتان برای شما رزرو بماند.

2 تصمیم به ادامۀ کلاس را ندارید و این را به منشی آموزشگاه اعلام می‌کنید، مبلغی را پرداخت نمی‌کنید و روز و ساعت کلاس شما برای متقاضی بعدی باز می‌شود.

مُعضلی که متاسفانه در بسیاری از آموزشگاه‌های موسیقی رایج است و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد، عدم ثبت نام هنرجویان در جلسۀ چهارم و توقّع آن‌ها برای رزرو نگه داشتن تایم کلاسشان می‌باشد. یعنی هنرجو مبلغ کلاس خود را پرداخت نمیکند امّا توقّع نگه داشتن زمان کلاسش را از آموزشگاه دارد. که این امر مشکلات زیادی را برای آموزشگاه به همراه دارد. اگر هنرجوی مورد نظر به هر دلیلی جلسه بعد در کلاس شرکت نکند، هم نیم ساعت از وقت استاد تلف می‌شود و هم آموزشگاه به جهت عدم پرداخت و ثبت نام هنرجو نمی‌تواند مبلغ غیبت هنرجو را برای استاد لحاظ کند و باید به استاد جوابگو باشد؛ از طرفی اگر متقاضی جدیدی هم برای ثبت نام در آن ساعت به آموزشگاه مراجعه کند آموزشگاه نمی‌تواند او را ثبت نام کند.

* وقت کلاس خود را با پرسیدن سؤالاتی مانند (کِی نوازنده خوبی می‌شوم؟ کِی میتوانم فلان آهنگ را بنوازم؟ کِی مثل شما می‌شوم استاد؟ استاد شما از کِی موسیقی رو شروع کردید؟ و…) هدر ندهید و هیچ‌گاه به استاد خود نگویید که چه‌ درسی به شما بدهد. این بی احترامی به تخصّص استاد شما تلقّی می‌شود چرا که ایشان مسیر شما را از قبل مشخّص نموده‌اند و این امر موجب به هم ریختن برنامۀ ایشان برای آموزشِ شما می‌شود. تمرکز خود را تنها روی مطالبی که استاد به شما آموزش می‌دهد و تمرین شخصی خود بگذارید. تمام و کمال از آموزش‌های استاد خود بهره ببرید و نکات ایشان را مو به مو انجام دهید و بدانید با این روش از تمام هنرجویان هم‌ردۀ خود جلوتر خواهید بود.

* کلاس موسیقی فضایی برای ارائۀ درس گذشته و آموختن درس جدید برای شما است آن را با محل تمرین اشتباه نگیرید. اگر برای مثال مدّت زمان آهنگ یا درسی که استادتان به شما آموخته‌است 3 دقیقه باشد، اجرای شما نباید بیشتر از 3 دقیقه طول بکشد. برخی از هنرجویان به دلیل تمریناتِ کمِ خود، زمان زیادی از کلاس خود را صرف اصلاح نوازندگی و تمرین می‌‌کنند و همین امر باعث از دست رفتن زمان کلاس برای آموزش درس جدید می‌شود. یک هنرجوی ایده‌آلِ موسیقی، در تمرینات روزانۀ خود در حد توان نوازندگی خود را نسبت به جلسۀ قبل اصلاح می‌کند و تسلّط خود را روی درس بالا می‌بَرَد. هرجلسه درس خود را کاملاً مسلّط و بدون توقف پیش استاد خود اجرا و آموزش‌ها و نکات لازم را از استاد خود دریافت می‌کند و در طول هفته، در تمرینات روزانۀ خود آن‌ها را با خود مرور می‌کند و اگر به سؤالی برخورد آن‌را یادداشت می‌کند و سر کلاس از استاد خود می‌پرسد.

*  هرهنرجوی موسیقی در هر سن و شرایط، برای پیشرفتِ قابل قبول در نوازندگی، روزانه حداقل 1 ساعت تمرین نیاز دارد. بنا به شرایط، ممکن است این زمان، کمتر (تا 20 دقیقه) یا بیشتر (تا 8 ساعت) در روز درنظرگرفته‌شود، امّا یادمان باشد که هیچ‌روزی نباید بدون تمرین موسیقی سپری شود. بنابراین اگر تمرینات کافی ندارید، تنها خود را مسئول عدم پیشرفت خود بدانید و استاد، آموزشگاه یا هیچ شخص دیگری را مقصّر ندانید.

* اگر والدین هنرجو هستید باید خیلی مراقب رفتارهای خود با فرزندتان باشید و از برخی عادت‌های رایج و غلط جداً خودداری کنید.  برای مثال : مدام به فرزند خود گوش‌زد نکنید که (تمرین کن!) چرا که فرزند شما شرطی می‌شود و دیگر بدون دستور شما سراغ ساز خود نمی‌رود. رفتار صحیح این است که شب به شب از او بپرسید (آیا امروز تمرینات خود را انجام داده‌ای؟) اگر تمرین کرده‌بود، او را به شیوۀ خود تشویق و در غیر این صورت او را به شیوۀ خود تنبیه کنید. هیچ‌گاه جلوی فرزندتان نگویید (حالا فلان ساز رو  شروع کنه ببینیم علاقه داره یا رهاش میکنه!) این جمله باعث می‌شود که هنرجو به رها کردن ساز خود هم فکر کند. از فرزندتان درخواست اجباری اجرای ساز در محافل خانوادگی نکنید. در خلوت با او مشورت کنید که اگر تمایل داشت در جمع ساز بزند و اگر تمایلی نداشت هیچ اصراری نکنید. در خصوص نحوۀ اجرا و تمرینات فرزندتان در منزل نظری ندهید (خصوصا نظر منفی) و تنها نظر معلّم موسیقی او را (آن‌ هم به صورت خصوصی) جویا شوید.

* همان گونه که در مدارس، برای مثال جدول ضرب را بعد از 3 سال به دانش‌آموزان آموزش می‌دهند، موسیقی هم مانند تمام تحصیلات، نیازمند تداوم در سالیان زیاد می‌باشد و به عبارتی آموزشگاه‌های موسیقی وظیفه پرکردن جای خالی آموزش موسیقی در مدارس را دارند و از هنرجو نباید توقّع اجرای قطعات پیشرفته در مدّت کوتاه را داشت. علاوه‌براین سرعت پیشرفت هنرجویان باهم کاملاً متفاوت می‌باشد و مقایسۀ آن‌ها با یکدیگر امری اشتباه است.

* در انتخاب معلّم موسیقی خود بی‌نهایت دقّت کنید چرا که یک معلّم موسیقی خوب، هنرجوی خود را پله پله با خود بالا می‌برد و هربار، استعدادی تازه در او شکوفا می‌کند و رفته رفته علاقۀ او به هنر و ادب را افزایش می‌دهد؛ در صورتی که یک معلّم موسیقی بد ممکن است در همان سال‌های نخست، هنرجو را از موسیقی و هنر، سرد و دل‌زده کند.

* ما در آموزشگاه موسیقی شفق، از برترین اساتید موسیقی شیراز با تحصیلات آکادمیک در رشتۀ موسیقی در راستای آموزش به هنرجویان، برای تمام سازهای ایرانی و جهانی بهره جسته‌ایم و محیطی آرام را فراهم کرده‌ایم تا هنرجویان بدون هیچ دغدغه‌ای نوازندگی ساز مورد علاقۀ خود را آموزش ببینند.

آدرس: شیراز چهارراه خلد برین ابتدای مشیر غربی

09021123347

09172233120


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

چرا حتماً باید در آموزشگاه‌های موسیقی ثبت نام خود را در ج...

دیدگاهتان را بنویسید

whatsapp